Tapasztalataink a Kompetencia alapú nevelésről az Óvodánkban . TÁMOP 3.1.4.
2009. szeptember hónapban Kompetencia alapú programcsomag bevetésével kezdtük a tanévet.
Csoportunk 28 gyermekkel és 2 pedagógussal csatlakozott, a pályázat megnyerésével a Társadalmi megújulás országos programjához.
Óriási kihívást jelent az új programcsomag beillesztése a működő Helyi Nevelési Programunkba, ezért a tanév során hetente több órát töltünk el önképzéssel, felkészüléssel.
A programcsomag választható, fejleszthető, komplex lehetőséget biztosít a módszertani kultúra megújulására, a gyermekek differenciált fejlesztésére,az egyéni fejlődési ütem figyelembe vételére.
A munkánkat, új audiovizuális eszközök segítik, fényképezőgépet, videokamerát, nyomtatót, bábokat, meseládát kapott az óvoda.
Az első három hónap, leginkább a program megismerésével sajátosságainak a helyi programunkba való beépítésével, valamint az érintettek tájékoztatásával telt el.
A szülők örömmel fogadták, hogy a gyerekeik, több élményben részesülhetnek, melyek tapasztalataikat szaporíthatják, valamint komplex módon fejleszti a gyerekek képességeit.
Ez az új óvodai project komplex és modul /egymásra épülő/ rendszerű.
A tűz-víz-levegő-föld őselemek témák, képességek szerinti, differenciált tartalmú, és korszerű módszerekkel kínálnak izgalmas és sokszínű ténykedést a gyerekeknek.
A napirendben nem történt lényeges változás. Abban működünk másként, hogy sokkal több kísérletet, megfigyelést, alkotómunkát végzünk, ami csak csoportbontásban lehetséges, illetve eredményes. Minden gyermek egyéni szintjén kapcsolódik be a tevékenységekbe, saját ütemében fejlesztve.
Tapasztalataink:
A kezdeti 1.-2. heti kísérletezés után mi magunk is megtapasztaltuk a program sokszínűségét, és újszerűségét.
A levegő témakörén belül az ajánlott témákból, fejlesztő játékokból válogattunk, így valósítottuk meg a feladatainkat.
A gyerekek kísérletező kedvére, kíváncsiságára építve, bevontuk őket a közös tevékenységekbe, így saját tapasztalataik alapján ok-okozati összefüggéseket láthattak meg.
A szeptember hónap Levegő témája lehetőséget adott arra, hogy megfigyelhettük a meleg levegő hatását, a növényekre, gyümölcsökre.
A falusi környezet közelsége, lehetőséget teremtett, hogy személyesen részt vegyenek a szüretben, a betakarításban.
Minden érzékszervükkel megtapasztalhatták a gyümölcsök sokféleségét, ízét, fogyasztási higiéniás szabályait.
A szüreti-vásár, népi dalos játékok kapcsán a népi hagyományokat is igyekeztünk ápolni.
Falunk büszkesége a Kisszög, igazi erdei sétára kirándulásra adott lehetőséget, a friss tiszta levegő mindenki számára felüdülést teremtett, jó érzés volt a természetben futni, kúszni-mászni, hemperegni az avarban.
Megfigyeltük a fák a növények változását az ősz közeledtét, az erdő hangjait /szél, levelek, madarak,csend/, az erdei állatokat.
Matematikai tapasztalatokat is szerezhettek a gyerekek, méretbeli számosságbeli különbözőségeket-azonosságokat figyelhettek meg.
Térbeli irányokat, hangokat azonosíthattak a játékos tevékenykedések közben.
A mese és vershallgatás mindig nagy örömet jelent a gyerekeknek, leginkább a mesék önálló dramatizálása, bábozása bontakoztatja ki a gyerekek kreativitását. Nagyon aktívan vettek ebben a tevékenységben is részt a gyerekek.
Október- November -December hónap a Tűz témakörének feldolgozása lehetőséget teremtett számos kísérletre, újabb ok-okozati összefüggések megláttatására.
A nap tüze beérlelte a terméseket a kertben, így a gyerekekkel zöldségféléket szedtünk a kosarainkba,közben a matematikai tapasztalatokat is szerezhettek a gyerekek/ több-kevesebb, melyik zöldség a hosszabb, rövidebb, vastagabb fogalmak használatát is gyakorolhatták/
A kóstolgatás mellett, a sok zöldségből még játékokat is készítettünk, fejlesztve a gyerekek kreativitását.
Természetesen a Tűz témakörében magával a tűzzel is foglalkoztunk, megismerve annak hasznos és káros hatásait is, és mint veszélyforrást.
Tűzrakás alkalmával tudatosítottuk a gyerekekben csak felnőttek gyújthatnak tüzet, és ilyenkor is mindig készítsenek elő vizet az oltáshoz, vigyázzanak, nehogy megégessék az újukat.
Kísérleteztünk különböző anyagokkal is melyek az éghető és nem éghető anyagok,és megfigyeltük a tűz-levegő-víz-föld kapcsolatát.
Beszélgettünk a tűzoltásról, a tűzoltók munkájáról, a pályázat segítségével nyert hordozható számítógépen készített vetítés segítségével. Majd dramatikus játék alkalmával igyekeztük alkalmazni a tanúltakat.
A sok új élmény ismeret megjelent a gyerekek játékában is , így a tartalmasabb játékokat játszottak a gyerekek /tűzoltós, nyársalós, főzögetős játékok/.
Az elektromos készülékek is hőt termelnek, ezért megismerkedtünk a villanyrezsó, és a mikrohullámsütő használata során adódó baleseti lehetőségekkel, használatukkal.
Csak felnőttekkel együtt használhatják ezeket a készülékeket is!
Teát főztünk, kukoricát pattogtattunk süteményt sütöttünk a Mikulásnak,a vendégeknek,és a Lucázó nagycsoportosoknak. Melenget a szeretet is amit a családtagok egymás iránt éreznek ,és melengető jó érzés ,ha megtapasztalhatják az ajándékozás jó érzését.
Családias légkörben otthonról hozott fényképeket nézegetve meséltek a gyerekek szeretetteikről, azok munkájáról, közös élményeikről. Az ünnep közeledtével pedig meglepetés ajándákot készítettek számukra.
A programcsomag tartalmaz egy komolyzenei anyagot is melyet a témáinkhoz alkalmazunk, pl. a tűz tánchoz, a pattogó kukoricák táncához, meditációhoz.
A gyerekek olyan művészi alkotásokat hallhatnak melyekre a hétköznapi életben ritkán adódik alkalmuk.
Olyan dalosjátékokat, dalokat, verseket meséket válogattunk, amelyek illeszkedtek a tűz témához /Tüzet viszek..WS: Galagonya, Piros autó./
A tűz színeit használtuk a barkácsolások, festések alkalmával is, közben új tecnikákkal is megismerkedhettek a gyerekek. / leveleket zsírkrétával átvarázsoltuk, golyóval festettük a tűzlabdákat./
Természetesen a természetben is megkerestük a tűz színeit, képkártyák segítségével is azonosítottuk azokat. Rácsodálkozhattak a gyerekek a pirosan-vörösen- sárgán díszlő fák bokrok leveleire.
Közben az ősz jellemző jegyeit, sajátosságait is rendszereztük.
Az elmúlt időszak sikeresnek mondható, mert a gyerekek sokoldalúan fejlődhettek, gyarapíthatták ismereteiket, élményeiket.
Olyan gyakorlati tapasztalatokat szerezhettek melyeket a mindennapi életükben is hasznosítani tudnak. Tapasztaltuk a gyerekek sokkal nagyobb örömmel járnak óvodába, aktívabbak az eddig visszahúzódóbb gyerekek is mert kisebb csoportokban több lehetőségük adódik a megnyilatkozásra, a tevékenykedésre.
Számunkra is pozitív tapasztalatokat jelentett, több lehetőségünk adódik a differenciáltabb fejlesztésre, az egyéni felmérésekre, egyéni bánásmódra.
A közösen átélt élmények, bizalmasabbá szorosabbá tették gyerekek és az csoportban dolgozó óvónénik kapcsolatát, és erősödtek a baráti kapcsolatok is a csoportban.
A csoportban dolgozó óvónéniktől is sokkal összeszedettebb munkát, nagyobb alkalmazkodást-összedolgozást igényel az új program bevezetése.
Tapasztaltuk a tervezésben a megvalósításban csakis együtt tudunk haladni.
A munkánk során nagy szükségünk van a dajka néni segítségére is, az eszközök elkészítésében, a séták alkalmával hiszen, csak az ő segítségével tudjuk lebonyolítani a csoportbontást.
Nagy segítségünkre van a megvalósított feladataink dokumentálásában is / fénykép, videófelvétel készítésével/.
Az kéthetenként eredményeinket tapasztalatainkat, a szakmai vezetővel megbeszéljük, a mentor tanácsadó pedig szakmai tanácsokkal segíti a munkánkat.
A kollégáinkat szakmai bemutatókkal, továbbképzéseken hallottak továbbadásával ösztönözzük a követésre, az új programcsomag alkalmazására.
A szülőket egy erre a célra kialakított faliújságon keresztül tájékoztatjuk. Célunk a szülők bevonása a gyűjtő és segítő munkába,hogy ők is betekintést nyerhessenek a fejlesztő munkánkba.
A megvalósított tevékenységeinket a fényképeken rögzítettük, és a hordozható számítógépen tároljuk.
Csomorné Karacs Erzsébet Baloghné Lakatos Márta
Óvodapedagógusok
Csatolmány | Méret |
---|---|
1.JPG | 61.44 KB |
2.JPG | 60.13 KB |
3.JPG | 50.42 KB |
4.JPG | 45 KB |