Az innováció bemutatja intézményünkben alkalmazott mérési, értékelési rendszert.
Iskolánkban még nem volt egységes rendszerbe foglalva az alkalmazott mérési, értékelési rendszer. Mérések egy része nem volt pontosan meghatározva a pedagógusok számára.
Az innovációt Békési Attila készítette el. A mérések, értékelések megvalósításában, működtetésében minden pedagógus, nem pedagógus részt vesz.
Szabadidős tevékenység formájában hangsúlyt helyez a tanulók tudatos személyiségépítésére, a társadalmi beilleszkedés tervszerűségére : a szocializáció külső feltételrendszerének megismerése mellett azokat a kompetenciákat és tevékenységeket igyekszik majd a diákokban erősíteni, amelyek az egyéni elképzelések minél teljesebb megvalósításához szükségesek.
Iskolánk Pedagógiai Programjában kiemelt helyen szerepelnek a pedagógiai megújulást célzó tevékenységek: - projektpedagógia
- kooperatív tanulásszervezés
- moduláris oktatás
Humánerőforrás:
Bevont pedagógusok: Osztályfőnökök, Magyartanár, Angoltanár, Matematika tanár, FIT munkatársai
A három hetet meghaladó projektnek az Adventet választottuk, hiszen ennek már évek óta nagy hagyománya van Zagyvarékason. A több, mint egy hónap alatt, a diákok szociális, társadalmi kompetenciájuk és kommunikációs készségük is nagy mértékben fejlődött.
Ez még nem egy elterjedt forma, melyben a hátrányos helyzetű tanulók kiemelkedésének adunk egy lehetőséget, sikerélmény éri őket is. Miközben minden tanulónak ez a több hét egy nagy lehetőség a már megtanult készségek gyakorlati alkalmazásához. Lehetőség a kiemelkedésre a tánc, a zene, a rajzolás magas szinten való tudására és ennek megmutatására.
A projektet Juhász Gabriella fejlesztette ki. Külső parter: kapcsolat civil szervezetekkel. Belső segítségként az iskola minden tanítója és tanára aktívan részt vett.
A program megvalósítása heterogén csoportokra épül. Így kiválóan alkalmas a szociális hátrányokkal vagy tanulási nehézségekkel küzdő diákok integrált foglalkoztatására. Mivel eszközigény és pénzügyi költség csak kis mértékben merül fel, így anyagi helyzettől függetlenül minden tanuló részt vehet a programban.
A mai fejlődő, állandó innovációkkal teli világban rendkívül fontosnak tartom, hogy az idegen nyelv oktatásánál is vegyük észre és használjuk a meglévő digitális lehetőségeket.Így fejlődik a tanulók együttműködési, szociális, személyes, kognitív kompetenciája.
Ez még nem egy elterjedt forma, melyben minden tanuló kiemelkedésének adunk lehetőséget, sikerélmény éri őket is. Minden diák akár személyre szabottan használva a digitális tudását fejlesztheti az idegen nyelvi kompetenciáját is. A tanulói laptopokkal, aktív táblával ez a munka még egyszerűbbé fog válni.
A program megvalósítása heterogén csoportokra épül. Így kiválóan alkalmas a szociális hátrányokkal vagy tanulási nehézségekkel küzdő diákok integrált foglalkoztatására. Mivel eszközigény és pénzügyi költség csak kis mértékben merül fel, így anyagi helyzettől függetlenül minden tanuló részt vehet a programban.
A mai világban legalább egy idegen nyelv tudása, életszerű helyzetekben való alkalmazása a mindennapi felnőtt élet szükségessége.
A témahét tartalma,délutánonként a tanulók angol nyelvi kommunikatív kompetenciájának folyamatos fejlesztése más tantárgyakkal integrált formában ötvözve.
Ez még nem egy elterjedt forma, melyben a hátrányos helyzetű tanulók kiemelkedésének adunk egy lehetőséget, sikerélmény éri őket is. Miközben minden tanulónak ez a hét egy nagy lehetőség a már megtanult idegen nyelvi problémák gyakorlati alkalmazásához. Így a diákok megértik, hogy az idegen nyelvi órákon miért fontos a kommunikáció fejlesztésének és a nyelvtani részeknek az egyensúlyának megtalálása.
A program megvalósítása heterogén csoportokra épül. Így kiválóan alkalmas a szociális hátrányokkal vagy tanulási nehézségekkel küzdő diákok integrált foglalkoztatására. Mivel eszközigény és pénzügyi költség nem merül fel/csak iskolai szinten:pl.fénymásolás/, így anyagi helyzettől függetlenül minden tanuló részt vehet a programban.
4 modulból álló program, amely 3 témát dolgoz fel lakóhelyünkkel kapcsolatban: templomunkkal, a hagyományokkal és a természeti értékekkel foglalkoztunk. A program tanórai és tanórán kívüli tevékenységek keretén belül valósul meg. Nagy hangsúlyt fektettünk a tanulók szociális-, digitális kompetenciájának fejlesztésére, az új ismeretek önálló megszerzésére.
Iskolánkban még nem volt még moduláris program. Ez az oktatásszervezési eljárás teljesen új forma. Helytörténeti szakkör működik iskolánkban, de tanórákon még nem foglalkoztunk lakóhelyünkkel. A tanórán kívüli tevékenységek szintén újdonságértékűek, hiszen nem szakkör formában működött.
A húsvéti témahét, ennek az ünnepkörnek a megismertetését, szokásait, hagyományait szeretné közelebb hozni a gyerekekhez. Játékos, tevékenykedtető feladataival úgy nyújtani ismereteket, hogy azok kompetenssé váljanak számukra.
A témahét eseményeiben az egész alsó tagozat részt vett. A változatos feladatok: rajzolás, festés, kézművesség, verses kötet készítés, játék tanulás, mind-mind olyan élményekkel és tudással, készségeik fejlődésével járt amit szeretnénk hagyománnyá tenni iskolánkban.
Az innovációban a helyesírási készségfejlesztéséhez egy feladatbankot készítettem. A feladatokat aktív táblán oldhatják meg és ellenőrizhetik a felhasználók.
Eddig nem volt iskolánkban aktív tábla, de egy pályázat kapcsán most lehetőségünk nyílt beszerzésükre. Ezért gondoltam, hogy az ezen alkalmazható feladatbank nagy segítség lesz számunkra, ill. mindenkinek ötleteket adhat ilyen típusú, további feladatok kidolgozásához.
A TÁMOP pályázaton belül vállaltuk egy moduláris program megtartását. A program témája Zagyvarékas. Ezen belül 3 modul követi egymást:
1. modul: Templomunk 100 éves - május 10-14. (tanórán és tanórán kívül)
2. modul: Zagyvarékas természeti szépségei - május 17-21. (tanórán)
3. modul: Zagyvarékas története, hagyományai - május 17-21. (tanórán kívül)
Szabadidős programok:
Május 10.(hétfő) 1. modul - gyertyaöntés
Május 11.(kedd) 1. modul - templomlátogatás
Május 12.(szerda) 1. modul - rajzkészítés a templomról
Május 13.(csütörtök) 1. modul - régi születési bejegyzések tanulmányozása
Május 18.(kedd) 3. modul - beszélgetés az Őszirózsa Nyugdíjas Klubbal a lakodalmas szokásokról, a disznóvágásról; jellegzetes rékasi ételek kóstolása
Május 19.(szerda) 3. modul - sporthagyományok ápolása - Kihívás Napja (20.)
Május 20.(csütörtök) 3. modul - Táncház, hagyományos alföldi táncok
Május 21.(péntek) 3. modul - sporthagyományok ápolása - Damjanich-kupa (4.)
A TÁMOP 3.1.4. pályázatában, a kompetencia alapú oktatásban egy új fogalommal is meg kellett ismerkednünk. Ez a témahét fogalma volt.
A tananyag komplex elsajátításának egyik lehetséges formája az ún. témahét, amikor az adott tárgykört a diákok három-öt tanítási napon, esetleg hosszabb időkeretben iskolai és iskolán kívüli helyszíneken, rugalmas időkeretek között, változatos tevékenységtípusok és sokszínű módszertani eszközök segítségével dolgozzák fel.
OSZTÁLYOK PROGRAMJA
2010.március 25. - április 1.
ALSÓTAGOZATOS
- Az ünnep eredetével, hagyományaival, szokásaival ismerkedhetnek meg
- A gyerekek által írt és illusztrált locsó-verses könyvecskét készítünk
- Megismerkedünk a különböző tojásfestési technikákkal
- Tojásos játékok napja
- Húsvéti játszóház, kézműves foglalkozások
Műveltségterületek tantárgyi bontás nélküli oktatása
A zagyvarékasi Damjanich János Általános Iskola és Óvoda a TÁMOP 3.1.4-es pályázatában 2 területen vállalta a műveltségterületek tantárgyi bontás nélküli oktatását.
Az egyik a szövegértés és szövegalkotás, a másik pedig az idegen nyelv, vagyis iskolánk esetében az angol nyelv. Szövegértés és szövegalkotás az 5. és 8. osztályban, az angol nyelv 7. osztályban valósul meg.
A szövegértés és szövegalkotás területén nincs külön irodalom és nyelvtan oktatás, a kettő együtt valósul meg, de nem direkt módon. A hangsúly a szövegértés, a szövegalkotás, a kommunikációs készségek fejlesztésén van. Emellett a gyerekek ugyanúgy megismerkednek irodalomelméleti fogalmakkal, illetve nyelvtannal is találkoznak, de nem a hagyományos grammatikai rendszert tanulják. Példákon keresztül fedezik fel a nyelvtani, helyesírási törvényszerűségeket, ami mindig kapcsolódik a fejezet, a modul irodalmi anyagához. Például 6. osztályban az Egri csillagok feldolgozása során találkoznak a mássalhangzó törvényekkel.
Az osztályozás sem történhet külön. A tanulók egy jegyet kapnak félévkor és év végén, ami a bizonyítványban kettőzve jelenik meg.
Kompetencia alapú oktatás a zagyvarékasi Damjanich János Általános Iskolában
2009. május 27. fontos dátum iskolánk életében, ekkor derült ugyanis ki, hogy a TÁMOP 3.1.4. számú pályázatán az intézmény nyert több mint 32 millió forintot. A pénz megnyerése maga után vonta azt is, hogy a pályázat írásakor vállaltakat teljesítenünk kell a 2009-2010-es tanévben.
Lássuk mi valósult meg ezekből az eltelt szűk félév alatt:
Hirdetőtáblákkal jelezzük, hogy benne vagyunk a TÁMOP-os programban, melyek megtalálhatók az óvoda, az iskola, és a községháza épületén.
Augusztus végén, és október elején projektindítónapot szerveztünk, ahol beszámolókat hallgathattak meg az érdeklődők a kompetencia alapú oktatás lényegéről.
https://zagyvarekas.hu/hirek/projekt-indito-szakmai-nap-tamop-314
A megyei napilapban hirdetés formájában jeleztük, hogy iskolánk részt vesz ebben a programban.
https://zagyvarekas.hu/hirek/tamop-314-hirdetes-iskola
https://zagyvarekas.hu/hirek/tamop-314-hirdetes-ovoda
8 db laptoppal gyarapodott az intézmény, melyeket pedagógusaink órán, és órára való felkészülés során egyaránt használnak.