A zagyvarékasi Óvodában ,minden csoportban bevezettük, alkalmazzuk a kompetencia alapú óvodai programcsomagot,mint komlex személyiségfejlesztés hatékony eszközét.
Nyuszi csoport
Süni csoport
Maci csoport
Mókus csoport
Az eltelt évekre visszatekintve elmondhatjuk: ez a program nagyon tetszik a gyermekeknek ,óvónőknek egyaránt.
A Húsvét alkalmából olyan tevékenységeket terveztünk, szerveztünk,/ vizuális, dramatikus,mozgásos,matematika,irodalmi, zenei élő-élettelen környezet/ amelyek tartalmas, sokirányú elfoglaltságot, teremtettek az óvodánkba járó gyermekeknek, és családtagjainak. A hagyományok felelevenítésével, és az új szokások elmélyítésével igyekeztünk segíteni a különböző környezetből érkező, egyéni képességekkel rendelkező gyermekek beilleszkedését.
A hagyományok ápolása mellett, újszerű programok szervezése alakítása. Játékos keretek között gyerekek és családtagjaik egy hangulatos tartamas délutánt töltsenek el együtt barkácsolva énekelve verselve, melyet megelőz egy közös otthoni készülődés / Húsvéti tojás festő és rajz verseny, képeslapok gyűjtése/, mely által új technikákat alkalmazva, változatos ötleteket valósítanak meg. A közös élmény átélése erősíti a szülő-gyermek, és az óvoda-család közötti kapcsolatokat.
Az innováció megvalósításában részt vettek az óvoda dolgozói: óvónők, dajkák, közhasznú dolgozók, szülők,nagyszülők / gyűjtőmunka /
A FÖLD témaköreinek feldolgozása az óvodában a Kompetencia tükrében.
Tapasztalataink szerint jól beilleszthető helyi nevelési rendszerünkbe a kompetencia alapú programcsomag. Általa sokrétű, újszerű tapasztalatokhoz jutnak a gyerekek, tevékenykedtetés közben bővül tudásuk, kísérletező-felfedező kedvük szabadon kibontakozhat. Számtalan lehetőség adódik az összedolgozásra, kooperálásra.A gyermek egyéni képességeinek, adottságának megfelelő feladatot végez, így biztosított számára a sikerélmény.
Szeptember óta sikeresen feldolgoztuk a LEVEGŐ,- TŰZ,-VÍZ témaköreit, jelenleg a FÖLD témáit járjuk körbe, gyűjtve az újszerű, változatos lehetőségeket, módszereket a tapasztalatszerzésre, ezután is számítva a szülők érdeklődő, segítő részvételére .A gyermeki kíváncsiságra, megismerési vágyukra alapozva, komplex módon történik a feldolgozás.
"Sokan sokfélék vagyunk-Integrációs fejlesztési program müködtetése
Nevelőtestületünk 2010.Május 3-án Bátonyterenye Kistérségi Óvoda Micimackó tagóvodájába látogatott Jó gyakorlat átvétele céljából.
A szakmai napot megelőzően kirándulást szerveztünk Bátonyterenye környékére.Igy utbaejtettük Hollókőt,Salgótarjánt és a
Somoskőujfalui várat is.Kellemes élményekkel érkeztünk meg és foglaltuk el szálláshelyünket Bátonyterenyén a Szélkakas fogadóban
ahol nagyon kedvesen fogadtak minket.
Másnap reggel már várt minket a Bátonyterenyei Kistérségi Óvoda vezetője Radicsné Pintér Ilona aki elősször az Őzike Tagóvodába
kalauzolt el minket.Tóthné Kállói Mária tagóvodavezető mutatta be óvodájukat,ahol lenyügözött bennünket a csoportszobák izléses
dekorativ berendezése és az ide járó gyermekek csillogó szeme.
Ezután érkeztünk meg a Micimackó Óvodába ami szintén elnyerte a tetszésünket.A jó gyakorlat helyszinén Molnárné Jakab Mária
tagóvodavezető köszöntött minket.Az óvoda csoportjaiban hospitáláson vehettünk részt,bepillanthattunk az óvodai tevékenységek
mindennapjaiba.
2010.06.07.-én a Süni csoportba járó gyermekek szüleinek , a kompetencia alapú oktatás bevetésének tapasztalatairól tartottunk tájékoztatást.
A szülők 40% jött el a szülői értekezletre.
Érdeklődéssel hallgatták tapasztalatainkat, majd elmondhatták a saját megfigyeléseiket is.
Örömmel nézték a II. félévben készült fényképekből készített válogatást,a mindennapjainkról.
A tapasztalatok lezárásaként, a szülőket elégedettségi mérőlap kitöltésére kértük.
A szülők 91% szerint gyermekük nagyon szeretóvodába járni, míg a 9% szerint gyermekének óvodába kell járnia mert ő dolgozik.
Az óvoda életéről rengeteg információt kap a szülők 91%, míg 9% még többet szeretne hallani.
A kompetencia alapú nevelés előnyeiről a szülők 100% megfelelő tájékoztatást kapott.
A vélemények alapján kompetencia alapú nevelés hatásos volt,gyermekek 100% sokat fejlődött, sok új ismerettel gazdagodott.
Minden szülő kivétel nélkül örömmel fogadta, hogy gyermeke csoportjában került bevezetésre az új programcsomag.
A megkérdezettek 91% elismeri a játék személyiségfejlesztő ,tudatformáló, képességeket alakító komplex hatását, 9% pedig örül, hogy sokat és jót játszhatnak a gyerekek az óvodában.
A kompetencia alapú nevelés bevezetésének tapasztalatai a zagyvarékasi óvodában
A Kompetencia alapú programcsomagot 2009/2010-es tanévben vezettük be a Zagyvarékasi óvoda Süni csoporjában.
2 pedagógus, 25 gyermek csatlakozott a TÁMOP 3.1.4. pályázat segítségével a Kompetencia alapú oktatás bevetése Zagyvarékason című. programhoz.
Mind nekünk, óvodapedagógusoknak, és a gyerekeknek, szülőknek ez egy újdonság, és érdekes kihívás volt.
Mindenekelőtt egy nagyfokú szemléletmód váltásnak kellett részünkről is végbemenni.
A kompetencia alapú nevelés először is, a gyermekek számára önfeledt, boldog gyermekkort jelent, amelyben
- kedvük, igényeik, elképzeléseik, vágyaik szerint játszhatnak
- kedvük, igényeik szerint mozoghatnak térben és időben, zenében és festészetben
- átélhetik a mesék, versek szárnyaló világát
- Nap, mint nap változatos, színes élményeket szerezhetnek önmagukról, társaikról, a segítő, befogadó, elfogadó felnőttek jelenlétéről, a közösségről, az őket körülvevő világról, a természetről, a számok, a mennyiségek birodalmáról
- játszva tanulhatnak egymástól és a felnőttektől
- a kérdéseiket bátran, nyíltan megfogalmazhatják
A VÍZ témakörének feldolgozása a Kompetencia nevelés tükrében
Óvodánk helyi nevelési rendszerébe, a Kompetencia alapú programcsomag VÍZ téma javaslatait sikerült beillesztenünk.
Igyekeztünk rugalmasan beépíteni a nevelési tervükbe, és a gyermekek fejlesztőjátékaiba. Az elmúlt három hónap rengeteg új ismerettel és élménnyel gazdagította a csoportunkba járó kis óvodásokat.
A tervek megvalósítása során nagy segítséget kaptunk a szülők részéről, hiszen a gyűjtő munkában nagyon aktívan vettek részt a családok, ismeretterjesztő könyvekkel, ezközökkel, a kiírt kisérletekhez biztosították a hozzávalókat.
A víz témaköre lehetőséget adott a Tél jellemző jegyeinek, megfigyelésére, a hideg-meleg vízre gyakorolt hatásának megtapasztalására, a víz halmazállapot változásának megfigyelésére. Játszhattak a gyerekek a jéggel, amelyet az óvodában, és a szüleikkel odahaza fagyasztottak, építettünk a jégkockákból iglut, megismerkedtünk az eszkimók életével, igyekeztünk a multikulturális tartalommal is összekapcsolni a fejlesztést.
A TŰZ témaköreinek feldolgozása az óvodában a Kompetencia tükrében
Úgy tapasztaljuk, hogy jól beilleszthető óvodánk helyi nevelési rendszerébe a Kompetencia alapú programcsomag. Általa a gyermekek újszerű, sokrétű élményhez jutnak, bíztosított tevékenységi vágyuk kielégítése, tapasztalataik gazdagodnak, képességeik komplex módon fejlődnek.
A szülők szívesen fogadják a program sokszínűségét, és egyre többen kapcsolódnak be az ezzel járó gyűjtőmunkába.
A TŰZ témakört dolgoztuk fel az elmúlt három hónapban, az ajánlott témákból, fejlesztőjátékokból válogatva.
A tűz színeit kerestük a természetben, közben megtapasztalták a gyerekek az időjárás változását, következményeit. A csodaszép őszi erdőben avarjátékokat játszottunk,színes leveleket, terméseket gyűjtöttünk. A friss levegőn jól esett a futkározás, elfáradva hallgattuk az erdő közeli és távoli neszeit. Tervezzük, hogy minden évszakban kilátogatunk ide, felfedeztetni a változó, megújuló természetet, és lakóit.
A TÁMOP pályázathoz kapcsolódóan óvodánkban elsőként 2009.szeptmber 15-szeptember22 . között a "Szürerti mulatság az óvodában"témahét került megrendezésre, melynek keretében tartalmas, változatos tevékenységeket ajánlottunk óvodásaink és szüleik számára egyaránt.
A programot megvalósító óvodapedagógusok:
Csomorné Karacs Erzsébet
Baloghné Lakatos Márta
Szüreti mulatság a Zagyvarékasi Óvodában
Témahét szervezése
2009. Szeptember 21- szeptember 25ig
TÁMOP 3.1.4-08/2-2009-02-49
2009. szeptember15 – szeptember22.
A megvalósítás helye: Zagyvarékasi óvoda
Megvalósítók: Süni csoport
A témahét célja:
- A falusi szokások felelevenítése a szüreti mulatság szervezése .
-A falusi élet szépségének megszerettetése.Öszi gyümölcsökhöz,és a szürethez kapcsolódó versek, dalok, dalosjátékok elsajátítása, matematikai tapasztalatok, ismeretek nyújtása.
-Közös élményekkel közösségi érzés alakítása, az óvoda és parnerkapcsolatainak erősítése, ápolása/ szülők, CKM, Általános Iskola, Gyermekjóléti szolgálat.
1.nap: Séta a szőlős kertbe.
- A meleg levegő jótékony hatása a csodakert gyümölcseire.
1.A gyümölcsök megfigyelése,megismertetése,
3 hetet meghaladó Témahét a zagyvarékasi Óvodában
A témahét helye: Zagyvarékasi Óvoda
A csoport neve: Süni csoport 25 fő
A témahét ideje : 2010 január 1-2-3-.hete
Téma: A Víz témakör – A TÉL
Élmények:
Otthoni, és kiscsoportos havas élmények, a téli jelenségekről, a tűz és víz egymásra hatásának vizsgálatakor szerzett ismertek.
Kiscsoportos és családi élmények szánkózás, hógolyózás.
A januári hóesés, és hideg lehetőséget teremtett arra, hogy az igazi TÉL jellemző jegyeit alaposabban megismerhessük.
Tapasztalatokat szerezhettek a gyerekek a téli időjárásról: hideg van, megfigyeltük a hó színét, alakját, formálhatóságát. Törékeny kristályaira is rácsodálkoztunk nagyító segítségével. A hó csillogó fehérsége, puhasága magával ragadta a gyerekeket. A tél pozitív oldalának megtapasztalása, a téli örömök átélésével volt lehetőségünk. Hóember építés, hógolyózás, szánkózás, csúszkálás során.
Séták alkalmával ok-okozati összefüggésekre figyeltek fel a gyerekek, és ismerkedtünk a téli évszak tulajdonságaival.
Hideg-fűtés-öltözködés viszonyulására, a jég a hó csúszósságára, ezért is
vigyázunk a testi épségünkre.
Tapasztalataink a Kompetencia alapú nevelésről az Óvodánkban . TÁMOP 3.1.4.
2009. szeptember hónapban Kompetencia alapú programcsomag bevetésével kezdtük a tanévet.
Csoportunk 28 gyermekkel és 2 pedagógussal csatlakozott, a pályázat megnyerésével a Társadalmi megújulás országos programjához.
Óriási kihívást jelent az új programcsomag beillesztése a működő Helyi Nevelési Programunkba, ezért a tanév során hetente több órát töltünk el önképzéssel, felkészüléssel.
A programcsomag választható, fejleszthető, komplex lehetőséget biztosít a módszertani kultúra megújulására, a gyermekek differenciált fejlesztésére,az egyéni fejlődési ütem figyelembe vételére.
A munkánkat, új audiovizuális eszközök segítik, fényképezőgépet, videokamerát, nyomtatót, bábokat, meseládát kapott az óvoda.
Az első három hónap, leginkább a program megismerésével sajátosságainak a helyi programunkba való beépítésével, valamint az érintettek tájékoztatásával telt el.
A szülők örömmel fogadták, hogy a gyerekeik, több élményben részesülhetnek, melyek tapasztalataikat szaporíthatják, valamint komplex módon fejleszti a gyerekek képességeit.
A Újnéplapban megjelent újsághirdetés.